GOTT TIPS TILL ALLA BILÄGARE

Tips! Här kan ni köpa fälgar från 16 tum till 22 tum och däck till billigare priser Vi har sedan 2009 jobbat med ABS Wheels och kan därför rekommendera deras sida. Hoppas att du finner bloggen rolig och kul. Vill du kontakta oss så kan du göra det på jaramasverige@gmail.com

söndag 10 juni 2012

Porsche 944 fyller 30 år

30 år är en magisk gräns i bilvärlden. Vid denna ålder blir fordonet nämligen skattebefriat och ofta ges även möjlighet att teckna en förmånligare entusiastförsäkring för fordonet. Det varierar dock ganska kraftigt hur en bil står mot tidens tand i 30 år. En del bilar från 1982 har helt enkelt rostat bort, medan andra som fiins kvar visar på att tillverkaren haft en mer långsiktig kvalitetsambition. Ett exempel på det senare är Porsche 944, som introducerades för just 30 år sedan - 1982.

944:an var en vidareutveckling av den enklare 924:an. Båda modellerna beskylldes av puritanerna för att inte vara "riktiga" Porschar utan mer en sport-Audi. Nedvärderingen hade visst fog för 924 som egentligen utvecklades för Audi och där motorn var en Audiprodukt, men i 944 ersattes denna av en Porschemotor. Motorn var fortsatt 4-cylindrig men nu på cirka 160 hästkrafter. Initialt var motorn på 2,5 liter, men utökades till 2,7 liter 1989. Prestandasiffrorna såg kanske inte alltför upphetsande ut på pappret (0-100 på 8,5s), men Porsche hade så klart mer krut i bakfickan och 944 har genom åren lovordats för sina vägegenskaper och har kapacitet att prestera bra tider på banan.

Porsche 944 Turbo (Foto: M. Forsell)

Flera modellvarianter och effektökningar tillkom under tillverkningsåren 1982 till 1991. 944S med 16 ventilstopp gav 190hk (0-100 7,5s) och uppdaterades 1989 till 944 S2 då med 211hk ur 3 liters volym (0-100 6,8s). Detta var för övrigt världens största fyrcylindriga motor. Turbomodellen gav 220hk (0-100 6s och 260km/h) vilket utökades till hela 250hk i toppmodellen Turbo S med prestanda som mer än väl matchade storebror 911. 1992 kom efterföljaren 968 som ursprungligen var tänkt att heta 944 S3. 968:an tillverkades till 1995.

En sökning på "Porsche 944" på annonsmarknaden Blocket ger idag hela 72 träffar så utbudet är hyfsat och prisbilden utspridd. I vanlig ordning får man betala mer för välvårdade lågmilare. S2 och Turbomodellerna står högst i kurs, och gärna i cabrioletutförande. Klarar man sig utan den interiöra uppgraderingen som kom under senare delen av 1985 (85B) och inte är så nogräknad med skicket/milen kan man komma väl under 30 000kr. Sugen? Läs mer om 944 i forumen på länkarna nedan.

Jarama vill med denna artikel gratulera denna unga 30-åring och vi tror att den kommer vara lika populär i 30 år till, minst!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar