GOTT TIPS TILL ALLA BILÄGARE

Tips! Här kan ni köpa fälgar från 16 tum till 22 tum och däck till billigare priser Vi har sedan 2009 jobbat med ABS Wheels och kan därför rekommendera deras sida. Hoppas att du finner bloggen rolig och kul. Vill du kontakta oss så kan du göra det på jaramasverige@gmail.com

måndag 9 april 2012

Om att köra på fel sida...

Efter ett par besök i länder där man har vänstertrafik har det slagit mig vilket enormt projekt det måste ha varit att genomföra den omläggning till högertrafik som skedde i Sverige för 45 år sedan, 1967. Med tanke på hur trafikintensiva våra svenska vägar blivit på senare år och hur beroende många är av att alltid kunna köra sin bil, undrar jag om ett sådant projekt ens skulle vara möjligt att genomföra idag, år 2012.

Skiftet skedde med bl.a. ökad säkerhet som mål och naturligtvis även som en internationell anpassning. Studier genomfördes och de påvisade att högertrafik var säkrare på flera sätt. Beslutet att lägga om trafiken fattades i Maj 1963 och strax därpå påbörjades massiva informationskampanjer och förberedelser. I samband med omläggningen trädde flera nya trafikregler i kraft, bl.a. blev vänsterregeln till högerregeln.

Initialt var opinionen stor mot omläggningen.

Svensktillverkade bilar var redan vänsterstyrda p.g.a att de också exporterades. Man satt alltså på "fel" sida innan högeromläggningen. Detta gjorde att biltillverkarna inte behövde ta några större kostnader för omläggningen som dock som helhet naturligtvis blev väldigt dyr. En summa som nämns är 600 miljoner kronor i dåtidens penningvärde, d.v.s. flerfaldigt mycket mer omräknat till dagens penningvärde.

För er som vill veta mer om förberedelserna, opinionen och hur det hela gick till rekommenderar Jarama Sveriges Radios program från Minnenas Arkiv om just högertrafikomläggningen.

3 kommentarer :

  1. Omläggningen till högertrafik var närmast en fråga om att ett antal elitister i Sverige var livrädda för att vara annorlunda. Att högertrafik per definition skulle vara säkrare än vänsterdito finns egentligen inte belagt i några vetenskapliga studier – snarare tvärtom eftersom de flesta människor i beteendevetenskapligt avseende har vad man skulle kunna kalla ett naturligt vänsterbeteende. Det var den främsta anledningen till att så kallad spontan vänstertrafik rådde i de flesta delar av världen sedan urminnes tider. Omläggning till högertrafik har i de flesta fall betingats av politiska eller elitistiska skäl, inte för att befolkningen i ett visst område framställt önskemål om att få färdas till höger. Visserligen var det lite underligt att den svenska bilparken från 1920-talet och framåt till övervägande del var vänsterstyrd, vilket ibland förklaras med amerikanska bilars dominans på marknaden – amerikanerna var ju redan före 1920 urusla på marknadsanpassning. Om ni i Sverige fortsatt hålla er på den korrekta sidan av vägen kan med fog antas att försäljningen av högerstyrda bilar så småningom skulle ha ökat i takt med att vägarna förbättrades. Just de dåliga smala vägarna var ett annat argument för att det var säkrast om föraren hade full koll på vägkanten. Mvh Vänstertrafikant

    SvaraRadera
  2. Man kan inte få allt här i världen, vilket innebär att jag bor i ett grannland med högertrafik, men på grund av arbete och släktförhållanden vistas jag mycket på de brittiska öarna och får därmed tillbringa en hel del tid på vänster sida i högerstyrd bil. Bodde även som tonåring i Sverige några år både före och efter 1967 och fick uppleva det flagranta traditionsbrottet den 3 september ifrågavarande år. Studerade i början av 1980-talet statistik som visade att antalet frontalkollisioner procentuellt ökade efter 1967, trots att antalet fatala olyckor gick ned på grund av ökad övervakning, snävare hastighetsgränser och folks osäkerhetskänsla, inte för att högertrafik skulle vara säkrare än vänsterdito. Nämnda material tycks senare ha hemligstämplats, åtminstone har jag inte tillåtits se det igen. Förmodligen var det av största vikt att få den dyra omläggningen att framstå som berättigad. Nå, i Storbritannien och Irland med flera länder lär vi nog under överskådlig tid få fortsätta hålla till vänster, främst med tanke på vad en omläggning skulle kosta samt kräva i organisatoriskt och logistiskt avseende. För övrigt torde en regering som framlägger ett dylikt förslag begå politisk harakiri. Signaturen borde kanske ha varit ”Vänstertrafikant på deltid”, men vänliga hälsningar ändå.

    SvaraRadera
  3. Om man tänker sig att bilens pedaler fortsatt ska sitta som de gör och inser att den pedal man mest håller foten på hela tiden är gasen och att fotutrymmet i bilar i regel är sämst på utåtsidan pga hjulhusen som inkräktar på kupéutrymmet. Och, speciellt i dagens småbilar ännu sämre så är det uppenbart att det är mycket obekvämt att köra en högerstryrd bil!
    Gaspedalen får antingen flyttas lite bakåt = fel vinkel på foten/benet och i vägen vid i-/urstigning, eller flyttas lite till vänster = för nära bromsen och det blir farligt trångt att köra med grova vinterskor på sig om man har mer än stl 37.

    Vid växling mellan vänster-/högerstyrd bil blir man mentalt kluven då fotreglagen sitter kvar i vanlig ordning medan handreglagen är vända tvärtom, växelspak & hel-/halvljus till vänster och blinkers till höger. Värmereglagen blir kvar i mitten men får gentemot ratten en annan ordning, närmast vid vänster-ratt blir längst bort vid högerratt. Byter man för gott så vänjer man sig men bra att tänka på vid enstaka byten. mvh Ann O´Nym

    SvaraRadera